mandag 17. februar 2014

Oppskrift på gulrotcupcakes med en himmelsk cream cheese frosting!

Heihei people! Som jeg sa igår har jeg en god oppskrift å dele med dere! For dere som leser bloggen til Marthe Borge, har dere kanskje allerede sett dem. Men om dere ikke har sett oppskriften der, tenkte jeg å dele den med dere her!

Denne cupcake oppskriften er nok en av de beste jeg ha smakt på lenge! OMG sååå godt!! Hvis du liker gulrotkake, er dette midt i blinken for deg. Haha mamma og jeg tok 4 stykker hver i går kveld. Snakk om kosing på høyt nivå da^^ Kanskje ikke den optimale oppskriften for deg som er på slankeren, men for oss som ikke er så nøye på det passer den midt i blinken! mm...

Ja nå skal jeg slutte å bable, og gi dere oppskriften steg for steg:

Du trenger: 1. 5 dl hvetemel 2. 2 ts kanel 3. 1 ts natron 4. 2 ts bakepulver 5. 5 dl revet gulrot 6. 3 dl sukker 7. 2 1/2 dl solsikkeolje 8. 3 egg

Steg 1:
1. Visp solsikkeolje(eller rapsolje), egg og sukker sammen på høy hastighet i ca 5 minutt. 




Steg 2: Skrell og riv gulrøtter så du har til 4-5 dl. Du kan velge selv hvor mye gulrot du ønsker å ha i. Klem så ut vannet før du tilsetter gulroten i cupcake-røren.







*Klem ut vannet på en tallerken eller i vasken.
               




Steg 3: Når gulroten er rørt inn kan du måle opp hvetemel, kanel, bakepulver, natron og helle alt sammen i røren. Rør godt!

Steg 4: Dekk et stekebrett eller et muffinsbrett med cupcakesformer og fyll dem 2/3 fulle. Cupcakesene vokser i ovnen! 

Bruk to spiseskjeer til å få røren i formene.


Mine former var veldig små, så fikk rundt 25 stykker. Med vanlige former blir det ca 20.

Steg 5: Stek midt i ovnen i 25 minutt på 175 grader. Avkjøl kakene før du starter på frostingen. 

Til frostingen trenger du (Cream cheese frosting): 1. 300g romtemperert smør 2. 250g kremost naturell 3. 250-300gram melis 4. 1 ts vaniljesukker

Slik gjør du: 1. Når cupcakesene er helt avkjølte, rører du sammen smør og kremost i en kjøkkenmaskin. 
2. 
Rør på middels hastighet et par minutter før du tilsetter melis og vaniljesukker litt etter litt. Smak frostingen til. Synes du den smaker for mye smør, tilsett litt ekstra melis. Smaker den for mye melis, tilsett gjerne litt ekstra kremost. Mmm så godt!

Jeg valgte å ta 250g smør og 250g melis, også hadde vi et beger philadelfia ost, så jeg brukte dette istedet. Frostingen ble kjempe god, så anbefales!


Jeg brukte kjøkkenmaskinen til å røre sammen frostingen, og jeg silte melisen så det ikke skulle bli noen klumper.


Slik så muffinsene ut da de kom ut av ovnen. De stod i 20 min, grunnet små former.


Da muffinsene var avkjølt, pyntet jeg dem med kakepynt. Siden jeg er elendig på å lage fine cupcake topper, valgte jeg denne gangen å bare legge frostingen på med en slikkepott.





Ble de ikke søte??
Skal du prøve denne oppskriften? :)
Be prepared to taste something good!


                                                           


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du ville kommentere på bloggen min!