torsdag 21. august 2014

Hva vil jeg bli?

Hvilket yrke jeg vil ha i fremtiden, er noe jeg lenge har tenkt på. På ungdomsskolen var min største drøm å bli veterinær. Jeg var ekstremt opptatt av dyr, og stod på for å følge drømmen min. Jeg ville bli smådyrsveterinær, så var ikke gårdsbruk jeg ville drive med, men heller tanken på å åpne opp min egen smådyrsklinikk (altså kjærledyr). Da jeg begynte i 10.klasse kom det plutselig opp for meg at jeg ikke ville gå realfag. Jeg tenkte at om jeg ville studere for å bli veterinær måtte jeg ha 5-6 i alle fag, og da itillegg realfag som fysikk og matte.
Da vi fikk dra på skoler og se på de ulike linjene, valgte jeg å dra og se på Studiespessialisering med formgivningsfag. Altså jeg elsker å tegne og å være kreativ, så hvorfor ikke? Da jeg kom på Sandefjord videregående skole, fikk vi være med i en design og arkitektur klasse for å se hva de driver med. Vi fikk gjøre samme oppgaven som dem, og den bestod da av å designe din egen drømme hybel. Da fant jeg ut at dette virket veldig gøy, og var bestemt på valget jeg tok da jeg satte det som førstevalget mitt. Drømmen min var ganske lenge å bli arkitekt, men det som har stoppet meg litt på den fronten, er at du må gå 7 år på skole i England om det er der du ønsker å studere. I norge er det 5-5 1/2 år, noe som også i mine øyne er veldig lenge. Derfor ligger nå valget mitt på interiørarkitekt. Jeg elsker interiør, og kan ikke vente med å innrede min egen bolig. Jeg vil ha et yrke der jeg kan jobbe med noe jeg faktisk synes er gøy, og ikke minst så er lønnen en viktig del for meg. Jeg drømmer om og en gang i fremtiden flytte inn i et stort hus, gifte meg, starte familie og etter min mening trenger man en grei lønn for å kunne oppfylle dette. Så alt under 500 000 i året, funker nok ikke for meg. Utdanningen tar hele 3-4 år om man ønsker det, og det virker helt perfekt for meg! Jeg vil studere i England, og har funnet noen unversiteter jeg synes ser bra ut på papiret. For jeg har jo ikke vært der, så vet i grunn ikke hvordan univeritetene er i virkeligheten.
Jeg ønsker også å studere i området London, eller i nærheten av London. Funnet ut at jeg virkelig vil ha en nydelig britisk dialekt, og da er det denne dialekten i sør som gjør valget mitt slik.

De tre skolene som for tiden frister mest er bla Oxford brookes univerity, The univerity of Lincoln og university of creative arts. 
Både oxford og Lincoln er kjent som eliteskoler, så derfor er jo ikke sjansene mine så store for å komme inn. Men samtidig er det engelsk kunnskapene som krever mest. Jeg skal ta opp engelsk på skolen nå for å prøve og få en 5er. Kan bli veldig krevende, og sikkert litt umulig, men jeg gir ikke opp!

Dette er skolen som kanskje virker mest interessant. Ligger i London, og har en blanding av både interiørarkitekt og design!
Link:HER


Oxford brookes, som virker som et ekstremt bra universitet med gode omgivelser! Drømmeuniversitetet, som jeg sikkert aldri vil komme inn på.
Link: HER

University of Lincoln, er også en eliteskole. De har iallefall de mest glamorøse studenthyblene/leilighetene! Et sted jeg absolutt kan forestille meg selv studere.
Link: HER

Noen som enten har erfaringer med disse skolene, har søkt dit i år, vet om hva man trenger i snitt osv? 
Jeg er i allefall gira på disse universitetene, og håper jeg kommer inn på en av dem <3
Vet at opptaksprøven og et brev du må skrive om deg selv for å si hvorfor akkurat den skolen skal velge akkurat deg, er en viktig del av søknadsprossessen. Og har hørt at så lenge man har over 4 i snitt, vil man klare seg bra. Så det er jo greit.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du ville kommentere på bloggen min!